سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سئو- استفاده از همه شگردها برای بالابردن ترافیک سایت

آموزش استفاده از نیمفاصله به جای فاصله در متن های صفحات وب

در هنگام تایپ فارسی برخی اوقات پیش می آید که شما می خواهید از نیم فاصله استفاده کنید. نیم فاصله به عث می شود تا بین دو کاراکتر فاصله ای ایجاد نشود اما حروف به هم نچسبند. برای مثال به کلمه ی "نیم فاصله" دقت کنید که با فاصله نوشته شده است. حال اگر این کلمه را با نیم فاصله بنویسیم به شکل "نیم‌فاصله" در می آید.

در استاندارد یونی‌کد به این کاراکتر ZWNJ گفته می‌شود و کد آن 200C هگزادسیمال است. ZWNJ مخفف zero-width non-joiner به معنای ناچسبنده‌ی صفرپهنا است. با تعاریف بالا دلیل نام‌گذاری این کاراکتر به ناچسبنده‌ی صفرپهنا نیز کاملا مشخص است. این حرف موجب می‌شود حرف پیش و پس از آن، به یکدیگر نچسبند یا به عبارت صحیح‌تر، حرف پیش از آن، به شکل پایانی‌اش نشان داده بشود. حرف ناچسبنده‌ی صفرپهنا در گفتار اهل فن به فاصله‌ی مجازی یا نیم‌فاصله معروف است.

اگر خود را به مرور مقید کنید که فاصله و نیم‌فاصله را به‌جای خود استفاده کنید، خواهید دید که پایان سطرهای نوشته‌ی شما، این‌قدر آشفته نمی‌شود. اگر از نیم‌فاصله به‌جا استفاده نکنید می‌بینید که "می" فعل‌های مضارع در انتهای سطرها جدا افتاده یا مثلا کلمه‌ای در پایان سطر آمده و "ها"ی جمع آن به سطر بعد منتقل شده است، در حالی‌که اگر این فاصله‌ها به نیم‌فاصله تبدیل شوند، اجزای کلمه‌های واحد در هر شرایطی کنار هم می‌ایستند، بدون آن که به هم چسبیده باشند.

به وسیله ی کلیدهای ترکیبی Shift+- می توانید در نرم افزار Microsoft Word و اکثر نرم افزارهای نوشتاری دیگر، نیم فاصله را ایجاد کنید. اما در وب باید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+? Shift+2 برای ایجاد نیم‌فاصله استفاده کنید. دقت کنید که عددها را باید با کلیدهای صفحه کلید (زیر کلیدهای فانکشن F1 تا F12) زد و نه کلیدهای ماشین‌حسابی صفحه‌کلید (موسوم به کیپد) که معمولا در سمت راست صفحه‌کلید قرار دارد.

در صورت استفاده از کلیدهای عددی کیپد باید از کلیدهای ترکیبی Alt+0+1+5+7 استفاده کنید. حال که این موضوع را یاد گرفیتد سعی کنید در نوشته های خود نیز از آن استفاده کنید